Vysoký příjem bílkovin a co z něj plyne




Ten pocit, když Vám někdo s tváří profesora starostlivě sděluje, že dva gramy bílkovin na gram tělesné váhy jsou už opravdu, ale opravdu přes čáru, určitě řada z Vás zažila.

Je to ale skutečně tak? Kdo to oficiálně tvrdí? Co se stane s jedinci, kteří přijímali nadměrné množství bílkovin? Určitě umřou, že? Je skutečně vysoký příjem bílkovin život ohrožující? To by Vám měl Váš fitnes trenér s jistotou říci. A když to s určitostí neví, měl by to dostudovat.

Dnes si ukážeme nikoliv můj subjektivní názor na tuto problematiku ale předložím Vám výčet studíí touto problematikou se zaobírajících a můj občasný komentář k nim.

Phillips, SM 2014„Lékařský ústav při stanovení bílkovinných RDA v Severní Americe, stejně jako zpráva Světové zdravotnické organizace o příjmu bílkovin ukazuje, že neexistují žádné důkazy, které by spojovaly stravu s vyšším obsahem bílkovin a onemocnění ledvin.“

Už jen díky tomuto vyjádření to nevypadá s odpůrci bílkovinné stravy moc dobře.

Hned v zápětí se ozve další hnidopych s názorem že: "Prodloužený příjem velkého množství bílkovin byl spojen s potenciálními riziky, jako je ztráta kostní minerality a poškození ledvin."

“U jinak zdravých jedinců je jen málo důkazů, že je vysoký příjem bílkovin nebezpečný. Nicméně poškození ledvin může být problémem u jedinců s již existující dysfunkcí ledvin. "(Tipton KD, 2011).

Spíše se ukazuje že jestliže mají Vaše ledviny více práce není to samo o sobě špatnou věcí. Když jdete do fitka a odtrénujete paže, Váš biceps vykoná více práce a v tomto důsledku je větší (hypertrofie). Mohlo by se to stát stejně i s ledvinami?

Vědci v roce 2015 zjistili, že nárůst příjmu bílkovin vede k nárůstu požadavků na práci ledvin, nicméně tak však nedošlo k žádným škodám (žádné zvýšení mikroalbuminurie, což indikuje poškození). Vaše ledviny, stejně jako vaše bicepsy, budou větší dík větší míře práce, ale růst nemusí značit funkční problém. Prostě se přizpůsobily stresu, který je na ně vyvíjen.

Takže současné údaje prostě nepodporují tvrzení, že jsou proteiny nebezpečné. Ale co když se již nejedná o běžného cvičence ale o mastodonta se spotřebou „tuna“ bílkovin na gram svaloviny?

Pokud jste profesionální sportovec nebo kulturista běžné studie se na Vás nevztahují.

Jedna z prvních studií o proteinech byla od Poortmans JR a Dellalieux O. v roce 2000, a naznačovala, že přebytečné proteiny jsou nebezpečné pro ledviny. Tato studie zkoumala kulturisty a další dobře vyškolené sportovce s vysokým a středním obsahem bílkovin. Zatímco probandi, kteří vykonávali sport jen sporadicky a konzumovali vysoký objem bílkovin měli vyšší plazmatické koncentrace kyseliny močové v krvi a vápníku, kulturisté pak však měli normální hodnoty kreatininu a močoviny (odpadků). Vědci dospěli k závěru, že příjem bílkovin pod 2,8 g / kg neovlivňuje funkce ledvin u výkonnostních sportovců.

Další studie provedla Brandle a kolegové v roce 1996. Sstudie nebyla dokonalá, ale byla první vědeckou studií zaměřenou na účinky bílkovin a na funkci ledvin. Nenašli žádnou korelaci mezi mírou vylučování albuminu (močovým albuminem, který pravděpodobně představuje proměnnou poškození) a hrubým příjmem bílkovin (stanoveno hodnotami dusíku).

V nedávné studii, kterou provedli Dr. Jose Antonio a kolegové (2016), o výsledcích testování těžkotonážních jinochů, takových jako u nás v Olomouci máme nemálo, kteří konzumovali opravdu hodně bílkovin, udělali to, co se nazývá "náhodný výběr" na mužských subjektech trénovaných silovým tréninkem. Chlapci jen zvedali železo a jedli potraviny bohaté na bílkoviny. Průměrná váha těchto jinochů byla na začátku testování 128kg. Osm týdnů účastníci konzumovali bohatou bílkovinnou stravu s více než 3mi gramy bílkoviny na gram tělesné váhy, což je pro člověka s hmotností 100kg, 300 gramů bílkovin denně a spojili ji také s pravidelným tréninkovým programem s těžkým odporem.

Výsledky? I když tato skupina s vysokým obsahem bílkovin konzumovala více kalorií ve formě bílkovin, nedošlo k významným změnám ve složení těla. Nenabrali tuk i přes zvýšené kalorie. Neviděli však ani změny v ukazatelích zdraví (krevní lipidy, glukóza, funkce ledvin, ledviny atd.).

Navzdory konzumaci masivního množství bílkovin jejich ledviny nekolabovaly.

K další podpoře svého cíle vědci provedli subanalýzu u dvou jedinců, kteří jedli ve studii nejvíce bílkovin. Nenašli se žádné problémy s ledvinami.

Mohli byste tvrdit, že tato data jsou stále krátkodobá. Většina fitness zvedačů konzumuje vysoký obsah bílkovin po celé desetiletí. Dr. Jose Antonio znovu v roce 2016 zveřejnil roční studii, kde vzali čtrnáct zdravých mužů zvyklých na silový trénink, který absolvovali průměrně téměř devět let randomizovanou studii. Měli konzumovat svou normální stravu pozměněnou vysokým obsahem bílkovin (> 3 g / kg / d).

Zjistili, že u těch, kteří konzumovali stravu s vysokým obsahem bílkovin (přibližně 2,5-3,3 g / kg / den) po dobu jednoho roku, nedošlo k žádnému škodlivému účinku na měření krevních lipidů, stejně jako funkce jater a ledvin. A navzdory nárůstu celkových kalorií během fáze s vysokým obsahem bílkovin nezvětšily subjekty tukové zásoby.

Kolem a kolem, údaje, které by ukazovaly, že proteiny poškozují vaše ledviny, prostě nejsou. Takže si běžte namíchat svůj oblíbený proteinový koktejl, mrkněte na další články na tady na blogu dolezelfitnesstrener.cz a žádný stres. 

Čerpáno ze zdrojů Mika T. Nelsona, PhD

 

 



zpět

© JanDoležel 2014 | Autor si vymezuje veškerá práva na obsah díla (internetové stránky) nebo jeho část (články, texty, fotografie) dle Autorkého zákona. Užít dílo bez svolení autora je možné pouze v případě uvedení odkazu na jeho internetovou prezentaci.