Káva - "Nápoj plný zdraví?"




Je ráno, cvakne konvice s vřelou vodou, naléváme ji do svého oblíbeného hrníčku a po kuchyni se už, už šíří ta libá vůně kávy. Také to tak máte? Pro velké procento populace právě takto začíná jejich den. Je to ale v pořádku? Vždyť se můžete dočíst, že právě káva je ten uličník, dík kterému se nám zvedá krevní tlak, a co cévní příhody a k tomu ta cukrovka. Kdo pije kávu, nežije "zdravě". Omyl!

Téměř každá kultura si oblíbila konzumaci určitého druhu kofeinového produktu. Angličané a Číňané popíjejí čaj, Italové mají své espreso, Američané svou překapávanou kávu. Kofein je snad všudypřítomný. Právě pro velkou oblibu a masovost vznikají další a další studie a vědecké práce týkající se konzumace kofeinových preparátů a kávy konkrétně.

Káva a zdraví

Pití kávy nezvyšuje pravděpodobnost vzniku cukrovky. Naopak. Dá se říci, že konzumace kávy snižuje možnost vzniku cukrovky a dokonce i Parkinsonovy choroby. Nebyla ani prokázána souvislost mezi kofeinem a cévními příhodami či krevním tlakem. Uvádí se, že průměrný člověk spotřebuje denně cca 200mg kofeinu, což odpovídá dvěma šálkům kávy. Asi 10% lidí v populaci konzumuje kolem 1000mg kofeinu denně a je zde jakási korelace mezi těmito lidmi (schválně neuvádím mezi množstvím kofeinu) a přítomností civilizačních onemocnění typu ateroskleróza, cukrovka, obezita, aj. Jak je to tedy možné? Jednoduché vysvětlení. Problémem není káva. Naopak. Problémem jsou produkty přidané ke kávě. Mám na mysli smetanu, cukr, a leckdy (často) cigaretku (y). Riziko srdečněcévních onemocnění je následně mnohonásobně vyšší.

Kouření a káva nejdou dohromady vůbec. Nebezpečí vyvstávající z této kombinace je přílišné. Stejně tak jako kuřáci, by se měli konzumaci kávy vyhnout lidé trpící žaludečními vředy a lidí s častou nevolností. Kofein totiž stimuluje žaludeční sekreci. Stejně tak je užívání kávy nevhodné pro chudokrevné sportovce. Kofein působí jako blokátor vstřebávání zinku a vlastně i jiných mikroživin. Můžeme najít informace, kde se uvádí, že káva vypitá do hodiny po bílkovinném jídle může u takto predisponovaných lidí způsobit snížení vstřebávání železa až o 40%. Má rada pro chudokrevné – pijte kávu jen před jídlem.

Nebezpečenství konzumace kávy vycházející z negativních výživových stereotypů

  1. Přidávání smetany nebo ochucovadel, jež obsahují kokosový nebo palmový olej. Méně pak mléčné produkty.  Doporučuji alternativní mléka (sojové, mandlové,..) pokud tam to mléko prostě musíte mít.
  2. Pití kávy namísto plnohodnotné snídaně. Káva a k tomu 2 kostky cukru, smetana představuje nějakých 70kcal (PRÁZDNÝCH!!!!).
  3. Potřeba kofeinu jako stumulantu při únavě. Pro nesportovce (ke sportu a kávě se vydáme za chvíli) doporučuji namísto konzumace vysokého množství kávy jako oddálení únavy…… - Jít se vyspat. A pokud jste unavení – zkuste si dát sklenici vody s ledem.

 

Zjednodušený princip stimulace kofeinem

Kofein obsažený v kávě nám stimuluje CNS (centrální nervový systém) proto nám káva pomáhá zůstat déle bdělí a lépe se soustředit. Působnost tohoto efektu vrcholí asi po jedné hodině. Pak zvolna klesá (v závislosti na rozklad kofeinu v játrech). Pakliže pijete kávu jen občas, efekt stimulace bude poměrně vysoký. Pakliže jste pravidelnými konzumenty, je pravděpodobné, že budete ke kofeinu tolerantnější a dávka pro stimul bude muset být vyšší. Nicméně při dlouhodobě vyšším dávkování kofeinu je pravděpodobný vznik jakési resistence vůči kofeinu. Prostě a jednoduše. Kofein na Vás moc zabírat nebude, jestli vůbec.

Závislost na kávě

Kávu nelze brát jako návykovou. Přestože jde nápoj, který je populární po staletí a má jisté aspekty, jež můžou budit zdání návykovosti.

Samotná káva nevyvolává chování, jež můžete pozorovat u uživatelů tvrdých drog. Mám na mysli cítit potřebu pít stále více a více kávy, projevovat se asociálně ani vážné psychologické a fyziologické problémy pakliže chcete přestat kávu pít. Ano, pakliže se rozhodnete kávu přestat pít a doposud jste byli pravidelnými pijáky, můžou se dostavit bolesti hlavy, ospalost, zvýšená únava. Doporučuji Vám proto nejdříve snížit Vaši spotřebu kávy postupně a ne ze dne na den.

 

Káva a sportovní výkon

  • Kofein, který přijmete v průběhu sportovního výkonu, snižuje svalovou bolest.

- Na rozdíl od aspirinu je kofein podaný v průběhu výkonu nedráždivý a účinným produktem proti svalové bolesti.

  • Díky kofeinu budete ve sportu výkonnější

- Pití kávy před cvičením napomáhá redukci nadváhy. Stejně tak zlepšuje vytrvalostní schopnost. Tato vlastnost je dána schopností kofeinu stimulovat využití tuků jako zdroj energie. A pozor kofein oddaluje vznik svalové únavy až o 60%.

  • Kofein zvyšuje využití sacharidů ve svalech v průběhu zátěže aerobního typu

- Výzkum Birminghanské univerzity prokázal, že při užití asi 300mg kofeinu společně  s glukózou, zvyšuje výkon sportovců v porovnání s užitím čisté vody nebo vody a glukózy. Toto je však platné jen tehdy, když daný výkon netrvá déle než 2 hodiny. Nic nového pod sluncem. Je ale příjemné mít to znovu potvrzeno.

  • Kofein může snižovat pozitivní vlastnosti kreatinu

- S touto informací přišli i na Belgické univerzitě v Leuvenu. Obecně se nedoporučuje přijímat společně s kreatinem kofein.

 

Suma Sumárum

Přátelé, kamarádi. Káva není nikterak nebezpečným nápojem. Dvě až tři kávy denně jsou zcela v pořádku (a to s rezervou). Mimo zmíněné benefity můžu ještě zmínit její antioxidační účinky. Káva tedy působí proti volným radikálům a napomáhá zamezovat stárnutí buněk a jejich obměně. Nejnovější studie přicházejí s tvrzením, že pravidelným pitím kávy napomáháte vyšší naději dožití. Že by tedy jakýsi nápoj dlouhověkosti? Ano, i. Závěrem bych ještě nedoporučil kávu bez kofeinu. Důvodem je absence nejsilnějších antioxidantů. 

 

 

Literatura

Fořt. Tak co mám jíst? Grada

Clark. Sportovní výživa. Grada

Possl. Káva jako životní styl. Grada

 

 



zpět

© JanDoležel 2014 | Autor si vymezuje veškerá práva na obsah díla (internetové stránky) nebo jeho část (články, texty, fotografie) dle Autorkého zákona. Užít dílo bez svolení autora je možné pouze v případě uvedení odkazu na jeho internetovou prezentaci.