Zranění a bolestivost lokte




Bolestivý loket při cvičení

„Trenére, bolí mě loket, když jedu bicepsové zdvihy s velkou činkou.“, „Trenére, nemůžu odjet tricepsové stahování horní kladky, protože nesevřu bolestí v lokti osu.“ Trenére, já už ani neudržím hrnek s čajem, ráno u snídaně.“ „Trenére, tu ortézu mám proto, že mě bolí ruka od lokte, jak čert, ale ty bicáky na dnešní párty napumpovat prostě potřebuju“.

Určitě jste se v některé z předchozích vět našli. Já se s nimi u svých klientů a přítel ve fitness centru setkávám běžně.

Jaké jsou důvody bolestivého lokte? Jaké jsou možnosti léčby, a hlavně lze zranění, či přetížení lokte předejít? Na to si zkusíme odpovědět v textu níže.

 

Loket

Loketní kloub je koubem složitým, a je tvořen třemi kostmi: pažní, loketní a vřetenní. Mezi jednotlivými kostmi pak vznikají tři kloubní spoje: kladkový kloub (humerus + ulna), kulový kloub (humerus + radius) a kloub kolový (radius + ulna).

*Humerus – kost pažní, Ulna – kost loketní, Radius – kost vřetenní

 

Příčiny bolesti v loketním kloubu

1. Úponová bolet šlach svalů předloktí – jinak řečeno epikondylitidy.

Jde o onemocnění postihující oblast, kde šlacha svalu přechází ke kosti. Bolest je lokalizovaná na zevní a vnitřní stranu lokte.

 

  • Tenisový loket: Diagnostikovat jej můžeme, jestliže jsou bolesti na zevní straně loketního kloubu a k zvýraznění bolestí dochází při zvedání zápěstí a natahování prstů proti odporu.
  • Oštěpařský, Golfový loket: ten můžeme diagnostikovat, jestliže jsou bolesti na vnitřní straně loketního kloubu a k zvýraznění bolestí dochází při ohybu zápěstí a prstů.
  • V počátečních stádiích tenisový i oštěpařský loket vznikají jako důsledek funkčního přetížení, při kterém dochází k mikrotraumatům v úponové části svalu a k nedostatečnému prokrvení vlastního úponu svalu ke kosti. Léčba je pak dvojí.

 

Léčba

  1. Konzervativní – vyhýbání se pohybům, ve kterých se bolest připomíná, omezením fyzické aktivity, obstřik kortikoidy, natírání NSA gely, epikondylární páskou a řízenou rehabilitací a fyzikální terapií.
  2. Operační – pokud se konzervativní léčba neosvědčí nastupuje zákrok, kde podstatou operace je obnovení pevného a nebolestivého spojení svalů s kostí a denervace neboli přerušení nervového zásobení. Operační zákrok však často nemusí být stoprocentní

 

2. Bursitida loketního kloubu

  • Vzniká nejčastěji úrazem, konkrétně pak pádem na loket nebo dlouhodobým mechanickým drážděním oblasti loketního kloubu.  V zadní části lokte je umístěn váček, který usnadňuje posun kůže proti kosti.  Tento váček (burza) je vyplněn výstelkou, která při podráždění může produkovat tekutinu. Váček se může začít plnit buď tekutinou nebo po úrazech krví. V dané oblasti se pak vytváří otok. Toto onemocnění však může vést k zánětu, který můžou provázet teploty, zarudnutí a rozhodně nás omezí v naší činnosti.

 

Léčba

Pokud bursitidu neprovází zarudnutí a horečky, léčíme nesteroidními antirevmatiky. Častá a účinná je aplikace Višněvského masti, ta moc nevoní, ale funguje. Případně, pokud léčba nepomáhá, nastupuje na řadu odsátí tekutiny a obstříknutí kortikoidy. Při zarudnutí a horečce je časté nasazení antibiotik, odstranění váčku a podávání antibiotik ke zklidnění.

 

Prevence bolestivosti loketního kloubu

Musíme se nejdříve seznámit s flexorovou skupinou loketního kloubu (biceps brachii, brachialis, brachioradialis) a skupinou extentorů (triceps brachii, ankoneus), ale existuje také flexorová skupina zápěstí a prstů a skupina extenzorů zápěstí a prstů, ty mají příliš komplikované názvy a nechtějte je po mně :) 

V posilovně jsou Vaše flexory zápěstí a prstů + extenzory často aktivnější izometricky (kdy se mění napětí, ale nemění se délka svalu). Napětí se zvyšuje, aby se zabránilo tomu, že se zápěstí při pohybu ohýbá dozadu. Což se děje při většině tricepsových cvičení.

Problémem je, že extenzory zápěstí a prstů bývají ve fitcentru zanedbávány. Nerovnováha mezi zapojováním a přetížením flexorů proti extenzorům vede často k bolesti. Bolest se pak nejčastěji objevuje při stisku činky, nebo hned v prvních fázích zdvihnutí.

Řešení a preventivní opatření je jednoduché

  • Zařazujte cviky, kde zapojíme i extenzory, jako jsou tricepsové stahování kladky nadhmatem a použijte pro pohodlnost a šetrnost úchopu EZ držák. Dalším cvikem jsou bicepsové zdvihy na spodní kladce s EZ držákem.
  • Vynechejte na přechodnou dobu bicepsové i tricepsové cviky s použitím rovných os a držáků. Ulevíte tak přetíženému aparátu lokte. 

 

Čerpáno z publikovaných článků Deana Graddona a Mudr. Zdeňka Šose a vlastních zkušeností s mými klienty.



zpět

© JanDoležel 2014 | Autor si vymezuje veškerá práva na obsah díla (internetové stránky) nebo jeho část (články, texty, fotografie) dle Autorkého zákona. Užít dílo bez svolení autora je možné pouze v případě uvedení odkazu na jeho internetovou prezentaci.