Čím bráníme zdravé funkci štítné žlázy a přeneseně tak i našemu hubnutí?




Štítná žláza je jeden z nejdůležitějších orgánů v těle, jelikož se podílí na jeho mnoha funkcích. Patří mezi žlázy s vnitřní sekrecí,  což znamená, že svoje hormony vylučuje přímo do krve. Touto cestou se pak dostávají do celého lidského organismu a umožňují jeho správnému vývoji a činnosti. Podělím se s vámi o informace týkající se především poruch štítné žlázy. Obvykle jde o hyperfunkci (zvýšenou funkci), nebo hypofunkci štítné žlázy (sníženou funkci).

Štítná žláza je umístěna před hrtanem, ve spodní a přední části krku. Její tvar připomíná motýla. Skládá se ze dvou laloků. Rozlišujeme dva základní hormony štítné žlázy a to T3, což je aktivní thyroidní hormon T4, což je neaktivní thyroidní hormon, ten se ale převede stejně tak na aktivní thyroidní hormon T3 v játrech a ledvinách. Úkolem štítné žlázy je shromažďování jódu z krve k výrobě hormonů které mají vliv na následující fyziologické procesy

  1. Metabolické: Hormony štítné žlázy regulují rychlost metabolismu, tím že ovlivňují činnost enzymů, tělesnou teplotu a chuť k jídlu, dále ovlivňují trávení a vstřebávání potravy ve střevech, stimulují odbourávání tuků a glukózy a snižují hladinu cholesterolu v krvi.
  2. Kardiovaskulární a respirační: Hormony štítné žlázy mají vliv na dýchací frekvenci, průtok krve a spotřebu kyslíku.
  3. Vývojové: Hormony štítné žlázy jsou rovněž nezbytné pro růst kostí a tkání a mají přímý vliv na ženskou menstruaci.

 

Štítná žláza a její role ve fitness odvětví

Rozlišujeme dvě základní onemocnění štítné žlázy a to dle její funkce a to Hypofunkce a Hyperfunkce

 

Hypofunkce štítné žlázy v návaznosti na fitness

Znovu opakuji a podtrhuji, že Hormony štítné žlázy regulují činnost metabolismu, který hraje hlavní roli v schopnosti udržení zdravého množství tuku v těle. Jedním z důvodů, proč lidé často stojí na stejné váze a nedaří se jim snižovat svou hladinu tělesného tuku je hypofunkce štítné žlázy a s tím související nízká hladina hormonu T3 (hormonu štítné žlázy). Tento stav pak vede i k nižší tělesné teplotě, což způsobí menší spalování lidského těla v klidu.

Nízká hladina hormonů štítné žlázy také způsobuje horší syntézu bílkovin, a tak i horší regeneraci svalů. Nízká hladinu hormonu T3 způsobí netečnost, únavu a následnou nechuť cokoliv aktivně vykonávat, s čímž pak souvisí nízký energetický výdej.

Nízká hladina T3 taktéž způsobuje snížení srdeční funkce a horší spotřebu kyslíku a oba tyto faktory vedou automaticky k horšímu fyzickému výkonu.

 

Hyperfunkce v návaznosti na fitness

Hyperfunkce štítné žlázy může být rovněž velkým problémem, i když toto onemocnění není tak časté jako hypofunkce štítné žlázy. Díky hyperfunkci se zvýší klidová činnost organismu, tím i rychlejší odbourávání tuků (což zní skvěle, že?) ale i následné rychlé úbytky svalové tkání v důsledku odbourávání bílkovin (to už zní hůře, že?)

Lidé s hyperfunkcí štítné žlázy nemají problém s odbourávání tuku, ale jejich život a pak konkrétně kvalita života není nikterak závidění hodná, ať již pro ně samotné, tak pro jejich okolí. Lidé s hyperfunkcí bývají více podráždění, neklidné, mají vyšší klidovou srdeční frekvenci a nezřídka trpí nespavostí.

Jaké jsou příčiny proč štítná žláza nefunguje, jak má

Stárnutí

  • Únava a ztráty energie
  • Menší míra cvičení a pohybových aktivit obecně
  • Vyšší nemocnost
  • Ateroskleroza
  • Lámavost nehtů, vypadávání vlasů
  • Bolest kloubů a svalů

Všechny tyto problémy jsou brány jako samozřejmost a jsou tolerovány k vyššímu věku člověka. To je ale nesmysl. Správnými pohybovými a výživovými návyky spolu se sledováním naší štítné žlázy pod lékařským dohledem jsme schopni tyto neduhy oddálit a jejich projevy zmírnit.

Stárnutí zvyšuje riziko problémů se štítnou žlázou z několika důvodů. Prvním je přechod neboli menopauza u žen, která přímo ovlivňuje činnost štítné žlázy, jelikož estrogen a progesteron jsou dva hlavní hormony, které regulují cyklus ženy a konkrétně progesteron ovlivňuje štítnou žlázu.

Dalším problémem stárnutí je přirozené snižování aktivní hmoty a nárůst podkožního tuku, což vede rovněž k problémům se štítnou žlázou.

Nutriční nedostatky

  • Nedostatečný přísun Jódu, kdy dochází ke změnám ve struktuře a funkci štítné žlázy. Velký nedostatek tohoto prvku vede ke snížení funkce štítné žlázy. Důsledkem toho jsou poruchy růstu, špatná látková výměna, nesoustředěnost a obrovská únava. Nedostatek jódu může vést k těmto dvěma problémům. Štítná žláza začne produkovat hormonu příliš málo – hypofunkce nebo zase příliš mnoho – hyperfunkce. Při hypofunkci je štítná žláza vyzývána, aby vyloučila více hormonu. Ona to sice udělá, ale bez dostatečného množství jódu, je to bez výsledku. Hypofunkci lze poměrně snadno léčit. Spočívá v podstatě v dlouhodobém pravidelném dodávání jódu. Hyperfunkci je obvykle založena dědičně. Štítná žláza se odpojí od běžné hladiny hormonů a samovolně produkuje nadbytek hormonů.
  • Nedostatečný přísun vitaminu A. Pokud je snížená funkce štítné žlázy, štítná žláza nedokáže správně přeměnit betakaroten na vitamin A. Karoten se pak hromadí v těla a zabraňuje tvorbě progesteronu, který je podmínkou pro správnou funkci štítné žlázy. Nedostatek vitaminu A rovněž snižuje schopnost štítné žlázy absorbovat jód, což znamená, že můžete sice dostatečně dávkovat jód, ale pokud nemáte dostatek vitaminu A, máte to marný.
  • Nedostatek vitaminu B2 vede ke stlačení vyplavování androgenu hormonu DHEA, což vede k nižší úrovni hormonu T3.
  • Nedostatečný přísun vitaminu B12. Hormony štítné žlázy umožnují lidskému tělu vstřebávat vitamin B12 z potravy. Proto je nutná její správná funkce, jelikož vitamin B12 znemožňuje anémii a umožnění zdravých nervových funkcí.

 

Příliš dlouhá redukce

  • Pakliže jste delší dobu v redukční fázi své přípravy a jste tudíž v kalorickém deficitu bude míra Vašeho hormonu štítné žlázy T3 snížena. Tělo je velmi citlivé na kalorický deficit, jelikož je naprogramováno prioritně na zachování vlastního života a deficit je ohrožující. Tento jev je starý jako lidstvo samo. Již v době, kdy jsme běhali po savaně a naháněli gazely a sbírali bobule, žil člověk v čase blahobytu a hladovění. S tím se musel vypořádat. Takto si vytvořil schopnost uměle zpomalit metabolismus. Jak toho dosáhl? Změnou funkce štítné žlázy.
  • Variantou redukce je pak přerušovaný půst. Tak jak nám to radí někteří diabetologové a dietologové. Jedním z nich je i jeden nejmenovaný Olomoucký dietolog. Při přerušovaném půstu se však ukazuje, že neklesá „jen“ T3 ale i testosteron a to opravdu nechcete. Ideální variantou je udržení kalorického příjmu v normálu pro průměrného muže (a to nemám rád slovo průměr) je to asi 2700 Kcal/den.
  • Rovněž si myslím, že nevhodné jsou i kombinace. Dlouhodobý deficit v kombinaci s přerušovaným hladověním nebo a teď mě možná ubijete, sacharidovými vlnami, jsou pro štítnou žlázu zcela nevhodné. Střídání nadbytku a nedostatku vyvolává v lidském těle stres který se musí někde projevit. Jsem přesvědčen o tom, že se projeví ve fungování štítné žlázy.

 

Nízkosacharidové diety

  • Nedostatek sacharidů v naší stravě způsobuje snížení funkce štítné žlázy, jelikož inzulin je pro přeměnění T4 na T3. Pokud máte diagnostikovanou hypofunkci štítné žlázy a snažíte se redukovat nízkosacharidovou dietou VYHNĚTE se příjmu sacharidů pod 50g/den. Doporučuji Vám příjem okolo 75 – 100g/den. U lidí s vyšší aktivitou a tvrdým tréninkem doporučuji zvýšit příjem sacharidů výše v závislosti k tělesné konstituci a pohlaví.
  • Problémem je také větší množství polynenasycených mastných kyselin. Příjem většího množství zdravých tuků pak rovněž vede k negativnímu vlivu na štítnou žlázu.
  • Pokud se snažíte o nízký příjem sacharidů a vyšší příjem tuků, a zároveň si nechcete rozházet štítnou žlázu, získávejte většinu tuků z mononenasycených zdrojů, a to z Avokáda, ořechů, semen, olivového oleje a nasycených zdrojů jako je maso. Dále omezte příjem polynenasycených zdrojů ve formě rafinovaných kukuřičných, sojových, řepkových, aj.

handstand-2224104_960_720

zpět

© JanDoležel 2014 | Autor si vymezuje veškerá práva na obsah díla (internetové stránky) nebo jeho část (články, texty, fotografie) dle Autorkého zákona. Užít dílo bez svolení autora je možné pouze v případě uvedení odkazu na jeho internetovou prezentaci.