Tvarování postavy je pojmem příliš obecným, až zavádějícím. Muži chápou tvarování postavy jako nabírání, či "rýsování" svalů, ženy pak nejčastěji jako hubnutí a zpevňování určitých částí jejich něžných tělesných schránek.

Možnosti tvarování postavy:

1) Nárůst svalové hmoty

Snad každý kluk, chlapec, mladík ba i dospělý muž si alespoň jednou v životě pohrával s myšlenkou, jaké by to bylo být tím mocným svalovcem z pláten kin. Mít mohutný hrudník jako Arnold Schwanger, paže Dwayna Johnsona (The Rock), nebo břišní svaly Silvestra Stalloneho. Budit respekt, být obletován sličnými ženami, vysvléci se na pláži a užívat si obdivné pohledy všech okolo. Motivací pro nabrání svalové hmoty může být však i osobní uspokojení sama se sebou. Myslím, že se všichni shodneme, že muž by měl vypadat mužně a proto by alespoň nějaké svaly vlastnit měl.

Nárůstem svalové hmoty (kosterní svalové hmoty) se zjednodušeně rozumí zvýšení hustoty svalových vláken v svalových snopcích a následné zvětšení svalu jako takového. Donedávna bylo jedinou správnou cestou k nabrání svalové hmoty použití vysokých vah a nízkého počtu opakování. Nové metody, vědecké studie a nové směry v kulturistice a fitness ale ukazují, že tomu tak úplně není. Ukazují, že problematika nabírání svalové hmoty je mnohem složitější. Je třeba kromě velikosti odporu brát v úvahu také rychlost svalového stahu při působení na odpor a také trvání daného stahu svalu.

2) "Rýsování" svalů

Pokud jsme majiteli velkých objemů svalů, ale nejsme spokojeni s jejich tvarem, pevností a tvrdostí. Zdá se nám, že ačkoliv neseme váhu stejnou, či podobnou mýtickým polobohům, pořád nevypadáme jako oni. Pokud žena není spokojena s tvarem svých stehen, zadečku či lýtek. Pokud se nám zdá, že naše bříško není dostatečně ploché či "prokreslené", pak nadešel pravý čas pro skutečné tvarování postavy - pro někoho rýsování svalů.

Opět se můžete setkat s nic neříkajícími radami typu: "Zvyš počet opakování a sérií a pak vyrýsuješ!" Není tomu tak. Nebo ano, ale jen částečně. Je to jen jedna z možných cest a ještě příliš zjednodušená a nic neříkající. Metod a principů pro tvarování postavy je celá řada a je jen na Vás a Vaší vůli a pak na Vašem trenérovi, na jeho zkušenostech, fundovanosti a poctivosti jestli dojdete ke kýžené metě vítězství - vysněné, pevné postavě.

3) Hubnutí

Hubnutí se stalo fenoménem moderní doby. Každý chce být "fit and healthy". A je to tak správné. Slovo dieta se dostalo do domácností, škol, zaměstnání a pak i do volného času. Slovo dieta však, jak si většina mylně myslí, neznamená jen hubnutí. Jde o jakoukoliv změnu stravování ať již k zvýšení, tak i snížení tělesné váhy.

Hubnutí (redukční dieta) by však nemělo být jen záležitostí změny stravovacích návyků. Mělo by jít o provázanou součinnost pohybových a výživových změn. Redukčních diet (hubnutí) a určitě se najdou i takové, které mají smysl, je celá řada. Většina redukčních diet, se kterými se setkáváte v módních časopisech a webových kuloárech, je ale člověku NEBEZPEČNÁ. Redukční dieta by měla vycházet z individuelních možností, predispozic a aktuálního psychického a fyzického stavu klienta. Nelze si vzít jakoukoliv dietu, kterou vidíte v časopise s tím, že: "Když tak vypadá Jenifer Aniston, tak proč bych nemohla já." Právě proto, jsou zde fitness trenéři, výživový konzultanti, nutriční poradci, aj.. Správný osobní trenér si s Vámi sedne, probere Vaše možnosti, Váš život, Vaše cíle, zdravotní stav, provede základní diagnostiku postavy a pohybového aparátu a zohlední další, přidružené faktory, díky nimž pak sestaví jídelníček a tréninkový plán. Vám a jedině Vám na míru. Je nutné říci, že hubnutí jde ruku v ruce s tvarováním postavy.

4) Zlepšení fyzické kondice

Když se podíváme na slovo fyzická kondice, tak podle Světové zdravotnické organizace (WHO) „Je to schopnost vykonávat každodenní povinnosti s energií, ostražitostí a bez nadměrného pocitu únavy a navíc mít dostatek energie na potýkání se s neočekávanými událostmi, které se mohou objevit v čase vyhrazeném odpočinku nebo k provozování zálib." Je nutné oplývat dostatečnou fyzickou kondicí pro úspěšné splnění bodu 1 - 2 a dotýká se i bodu 3. Problém s kondicí se projevuje například tím, že se zadýcháváte do schodů, nebo vám dělá problémy doběhnout autobus. Jste během dne malátní a unavení. Nezbývá vám energie pro další mimopracovní - volnočasové aktivity. Pokud máte například sedavé zaměstnání a nedostává se vám dostatek pohybu, tak to může mít negativní vliv na vaše svalstvo – atrofuje, ochabne a s tím se mohou dostavit vedlejší problémy jako bolest zad, zvýšení únavy během dne, problémy se zažíváním, aj. Dlouhodobé "nicnedělání", ruku v ruce s nevhodnou stravou, pak zpravidla vede ke vzniku civilizačních onemocnění typu Dianetes II. typu, kardiovaskulární nemoci, obezita, aj.

Trénink pro zvyšování kondice oplývá všestraností. Snahou je zapojení co nejvyššího počtu svalových skupin a to i najednou. Podstatnými metodami a pomůckami jsou pak závěsné techniky typu TRX nebo jungle gym, bossu, power bags, kettlebell, ale i pohybová činnost pouze s vlastním tělem. Cílem v tomto tréninkovém programu je nejen zvýšit tělesnou kondici cvičícího, ale i vybudování hlubších vrstev svalových skupin a zpevnění CORE (tělesného jádra) což je nutné a vlastně i jakýmsi předpokladem pro navazující body 1 -2. Případně i 3.

 

S čím vším mi může osobní trenér
na tvarování postavy pomoci?

Osobní trenér vám sestaví individuální tréninkový plán a jídelníček šitý na míru vaším potřebám. Osobní trenér vám vždy srozumitelně a logicky vysvětlí každý postup při cvičení a upozorní vás na Vaše chyby, kterých se je třeba při vašem tréninku vyvarovat. Od osobního trenéra budete mít vždy profesionální radu a tím se vyhnete možným zraněním, či cvikům, které budou kvůli špatnému provádění neefektivní. Budete mít vedle sebe někoho, kdo vás motivuje a povzbuzuje. S osobním trenérem dosáhnete svých cílů rychleji a efektivněji, takže vaše námaha bude mít nějaký smysl.

Chci začít s tvarováním postavy!

Pokud tedy chcete začít s tvarováním postavy v Olomouci, tak jste na správné adrese. Jako profesionální trenér si s Vámi nejdřív promluvím o Vašich potřebách, přáních, cílech a možnostech. Poté Vám vysvětlím, jakým způsobem máte trénovat, či se stravovat, jelikož strava činí velké procento úspěchu. Sestavím vám INDIVIDUÁLNÍ tréninkový plán a jídelníček, šitý na míru Vaší postavě a Vašim ideálům. Společně pak začneme pracovat na tvarování vaší postavy, dokud nebude uvedena do takové podoby, jaké chcete. Věřte mi, že je to možné – chce to jen pevnou vůli, odhodlání a vytrvalost.